Fórum - Téma


Fetišista na druhé straně fotoaparátu


Fórum Pokec všeobecný Fetišista na druhé straně fotoaparátu



2015-02-07 18:05:10

V tomto tématu bych vám chtěl přiblížit několik základních rad, jak správně fotografovat, jakých chyb se vyvarovat. Na webu je mnoho stránek, které se zabývají problematikou fotografování, ale při prohlížení fotografií na této stránce vidím, že řada z vás neví jak dělat pěkné snímky a nebo si myslí že ví a potom mažou jednu fotku za druhou a většinou zcela zbytečně.

Určitě mi dáte za pravdu, když řeknu že fetiš je nejen o prožívání materiálu, ale i o dívání. A ten pohled by měl být příjemný a vzrušující, abychom se rádi na snímek podívali ještě jednou, znova a znova.

Já sice tvrdím že fotoaparát stojí půl milionu a všechno levnější přináší nějaký kompromis. Ale pěkné fotografie se dají pořídit i kompaktem nebo mobilem. Bez profesionálních světel, blesků nebo ateliérů. Stačí při fotografování používat hlavu a pamatovat si několik pravidel o kompozici.

RADA ČÍSLO 1: ÚKLID

Jestliže předpokládáte že budete své fotografie veřejně prezentovat, tak si ukliďte prostor kde bude vaše lumpačení probíhat. Zaměřte se i na drobné detaily. Velmi rušivě například působí

  • pantofle kopnuté pod postel
  • odložený hrnek s kávou
  • osobní fotografie na stěnách (děti, manžel, rodiče ...)
  • otevřené dveře na chodbu
  • puštěná televize

2015-02-07 18:06:23

RADA ČÍSLO 2: "ZLATÝ ŘEZ" FOTOGRAFIE

Co je to Zlatý řez nebo dělení fotografie podle zlatého řezu? Když si představíme fotografovanou scénu a rozdělíme ji podle obrázku níže na třetiny v horizontálním a vertikálním směru, pak ty přímky, které nám dělí obraz, se nazývají "zlaté řezy" obrazu (v místě domečku je pro praváky hlavní "zlatý řez"). U fotografií, které jsou stavěny na výšku platí to samé. Do těchto míst bychom měli komponovat předměty, které fotíme.

V mnoha případech pravidlo "zlatého řezu" je zcela popíráno a přitom fotografie jsou krásné, ale buďte si jisti, že "zlatým řezem" nic nezkazíte! Nejlepší bude, když si to ukážeme na příkladech:

1) Domeček je umístěn ve "zlatém řezu". Všimněte si, že horizont je také ve "zlatém řezu" fotografie.

2) ŠPATNĚ - objekt je přesně uprostřed a je moc malý. Všude kolem je mnoho neúčinného prostoru.

3) ŠPATNĚ - objekt je uprostřed a není celý. Je důležitější alej nebo objekt?

4) SPRÁVNĚ - objekt je ve zlatém středu a je dostatečně velký i když není celý, ale v tomto případě to není důležité.

2015-02-07 18:19:05

RADA ČÍSLO 3: STŘED FOTOGRAFIE

Na každém digitálním fotoaparátu se při ostření a měření expozice zobrazí malý obdélníček nebo čtvereček. Někdy se objeví vlevo/vpravo, nahoře/dole atd..., ale pro neznalého fotografa je nejhorší, když se objeví uprostřed displeje.

Dotyčný si pak myslí, že do tohoto místa musí být umístěn i fotografovaný objekt - to je však NEJVĚTŠÍ CHYBA v kompozici! Fotoaparát pouze naměří vzdálenost a dopadající světlo na předmět, který fotíme , neznamená to, že se i v tomto místě musí nalézat fotografovaný objekt (tím se rozumí: osoba, budova, strom, hora...)

Správné kompozice můžete někdy dosáhnout dodatečně tzv. oříznutím snímku. Nezapomeňte ale, že to bude fungovat jen tehdy, jestliže má původní fotografie dostatečnou velikost a rozlišení. Jinak vám vznikne neostrá zubatá fotografie, kterou je snad lepší hodit do koše.

Pozn.: pokud fotíte symetrický objekt (zámek, kostel atd.) tak se tohoto pravidla striktně držet nemusíte. Pravě naopak při fotografování tří, pěti osob, domů, stromů, které jsou v jedné linii a blízko tzn., že jich bude "plná fotka", klidně je umístěte na střed snímku.

1) ŠPATNĚ - kostelní věž je příliš malá a vůbec nevyplňuje fotografii

2) SPRÁVNĚ - kolonáda zaujímá velkou část fotografie, sama je symetrická a tak ji "vyplňuje

2015-02-07 18:24:45

RADA ČÍSLO 4: ZLATÝ ŘEZ VLEVO NEBO V PRAVO?

Fotografovaný objekt by neměl "opouštět" obraz. To znamená, že objekt nevyjíždí, neodchází, a také pohled osoby by měl směřovat do větší části fotografie. Jednoznačné to je na příkladech. I když jsou oba cyklisté na snímcích ve "zlatém řezu", první obrázek působí naprosto nepřirozeně:

1) ŠPATNĚ - cyklista opouští obraz

2) SPRÁVNĚ - cyklista vjíždí do obrazu

4) SPRÁVNĚ - lyžařka letí do záběru

2015-02-07 18:30:43

RADA ČÍSLO 5: POZOR NA RUŠIVÉ PRVKY V POZADÍ

Při fotografování si dávejte pozor, aby v pozadí nebo v popředí nebyly rušivé prvky. Často stačí změnit úhel záběru a vše je vyřešeno. Většinou to bývají člověkem vytvořené objekty jako komíny, antény, stožáry, rezavé pouliční lampy nebo v popředí kousek jiného předmětu nebo osoba, která nemá s dějem na fotografii nic společného. První dva případy jsou až trochu nereálné:

1) ŠPATNĚ - osobě z hlavy roste pouliční lampa

2) SPRÁVNĚ - stačilo udělat jeden krok doprava a je hned lepší

3) ŠPATNĚ - do záběru se dostala osoba, se kterou snímek nepočítal a zkazila dojem ze snímku

4) ŠPATNĚ - strom mi vyrůstá z hlavy. Opět stačilo aby fotograf udělal krok vlevo či vpravo

2015-02-07 20:08:03

hafan: ta rozbitá Sadovka je pěkná

2015-02-09 19:02:13

hafan: Tak pantofle pod postelí pobavily a u fotek, dokud tam není tchýně, co by se tu poznala, tak je to v poho

2015-02-10 20:27:59

Ahoj, super nápad. Jen ať se těch pár základních pravidel dostane víc mezi lidi Jen si dovolím jeden drobný... ani nevím jak to nazvat. Nesouhlas není to správné slovo Tedy věřím, že většina zde přítomných úchyláků si nehraje pro focení, ale spíš fotí během i neplánovaného hraní. To poslední, na co myslím během tortury berušky a sem tam cvakání fotek je, jestli mám uklizeno Ale obecně ano, pokud plánuju nějakou "scénku" za účelem další prezentace, tak určitě je vhodné se nachystat včetně úklidu atd. Jen já to tak obvykle prostě nemám

2015-02-16 18:46:00

Příklad jak vypadá nepořádek

2015-02-16 19:29:49

hafan: Ta paní tam má nádhernej bordýlek... Od tý doby, co jsem začal fotit kompaktem, se moje hranice trošku posunuly, ale v dobách zrcadlovky na kinofilm jsem taky býval pes... Při množství vad, které má fotka z kompaktu, jsem se naučil soustřeďovat hlavně spíš už na moment akce a na to, aby se mi to vešlo (jak říkají kameramani) "do kantny" a objekty se vyloženě nějak zběsile nepřekrývaly. Nějaká ta nožička sem nebo tam, nebo kus nebíčka nahoře... To se na displeji velikosti větší poštovní známky stejně vyřešit nedá, páč je tam houno vidět. Takže kouzla a čáry nechávám na slušné expoziční automatice a autofokusu, který většinou i nějak zafunguje, a ostatní je víceméně záležitostí náhody... Leč, řekněme si upřímně, při kvalitě té prdelky, co je na obrázku, je jen velmi málo prostředí, které by se okolo akceptovat nedaly... A v takových by se ta paní opravdu asi nepohybovala... No, k dokonalosti mi v záběru snad chybí už jen kousek igelitu... Ale to by se zase náměty tloukly...

Ny.Fe  
Jiří
2016-03-15 15:50:37

Dovolím si menší poznámku. Některé z chyb uváděné v bodě 1 lze snadno odstranit buď klonováním nebo a to je mnohdy lepší, ořezem. Ale s ohledem na to, že jen málo lidí fotky přezává a didově řečeno "flákne" fotku na internet tak jak ji nafotí, je tato moje připomínka asi bezcenná. Nakonec ani uvedená fotka není zcela "ztracena". Postačí, abych oko pozorovatele vedl, kam chci:

2016-03-15 21:42:43

hafan: Čistě technická k radě číslo 2, tzv. zlatý řez lze sice zjednodušeně popsat jako "rule of thirds", ale není to přesně tolik. Je to takové rozdělení délky, kdy delší část je ke kratší ve stejném poměru, jako celá délka obou k té delší, něco kolem 1,62:1, pokud se nemýlím. Takže z hlediska poměrů je to zjednodušeně asi tak 5:3 nebo 3/8. Pro místní nadšené fotoamatéry je to pak zjednodušeně tak, že objekt by měl být umístěn na 37,5. procentu rozměru od některé ze stran. Což je skoro ta třetina.

Celý můj příspěvek budiž brán jako nadsázka a rada pro ty, kteří před fotografováním věnují dlouhé minuty řazení fotografovaných nebo přesnému propočítávání pozice.

2016-03-15 22:32:30

Zajímavé téma, jen se divím, že se neozval někdo ve stylu "zase nějakej rejpal, místo aby byl rád, že lidi fotěj a dávaj to sem, tak ještě radí..." Ale je to dobře, konstruktivní přístup je vždycky lepší. I já jsem se dozvěděl něco nového, a to že objekt nemá vyjíždět z obrazu. Zní to logicky a je to na těch fotkách vidět, co je lepší, ale nikdy mě to nenapadlo. Fakt je, že tady si kolikrát taky říkám, že fotka mohla být super, ale kazí to detail. Mě nejvíc praští do oka, když má někdo na sobě třeba super latexový catsuit na celé tělo, ale na nohách má děravé vytahané fusekle a obnošené sandály nebo nějaké domácí papuče. A evidentně to není součást outfitu. Ovšem pravda je, že člověk někdy třeba chce použít starší fotky, které původně nechtěl publikovat a s těmi už toho zpětně moc neudělá, takže pomůže právě jedině ořez nebo jiná násilná úprava.

Ny.Fe  
Jiří
2016-03-15 23:45:06

jfrubber: Já neznám a prakticky se těmito technickýma formátama nezavývám, ale využívám jednak skušenosti. Tohle je dostatečně popsáno v odborné literatuře, ale prakticky postačí, aby ojekt nebyl uprostřed obrazu. Což někdy záměrně dělám i já. pokud jde o řazení osob, tak z toho jsem taky "na nervy", co je ale nejpodstatnější je fakt, že mnozí lidé, i přesto, že na kartě mají třeba místa na několik stovek snímků, udělají jeden a jak bývá zákonité, někdo dělí na snímku "spící pannu", doufám, že si rozumíme o čem mluvím. Jinak, doufám, že se nido necítí dotčen mým komentářem.

Ny.Fe  
Jiří
2016-03-16 00:00:10

panotec: Pokud jde o "vyjíždělní" z obrazu, není to pravidlo a u reportážních fotografií toho nelze vždy docílit. Před mnoha léty na Istitutu výtvarné fotografie (dnes součást FF Opavské univerzity známé jako Institut tvůrčí fotografie) nás učili základům kompozice, mám rozličné knihy o kompotici, ale nejlépe je učit se od zkušených fotografů, já jsem se vlastně kompozici učil od fotografů z National Geographic Magazínu, kde jsem si všímal jak a kde mají jaký prvek, což činím dodnes. Pokud jde o rozličné rušivé detaily, většinu z nich by se daly odstranit ořezem, což dnes činí málokdo, i přesto, že je to mnohem snadnější než pod zvětšovákem.

2016-03-16 21:14:52

ny.fe: Já se neurazím, píšu, že je to nadsázka. Sám si taky nezaměřuji 1,62:1, jde o proporce, ne o přesnost

Ny.Fe  
Jiří
2016-03-17 00:35:34

jfrubber: chápu.


Odpovědět