Fórum - Téma


O čemkoli


Fórum Skupiny O čemkoli


Diskuze skupiny: Brno a okolí + přátelé

1 ......... 105  106  107  108  109 ......... 149

2014-08-05 13:06:22

magnas:

Nádhera , chtělo by to z neonů vytvořit nějaký svítící poutač nebo nápis , např orámování vchodu do domu i s balkonem , ale nemám strach ty určitě jednou něco vymyslíš .

Takové orámování obýváku při stropě a ještě nějaké cikcak na plochu stropu , tak to by bila také paráda .

2014-08-06 12:52:45

Tak zase něco tvořím , zamyslel jsem se nad tím jak by dnes mohl vypadat vývoj reprobeden z bývalé Delície - Harmonika Praha . Měl jsem původní vnější skelety , navrhl jsem nové osazení a uspořádání reproduktorů a momentálně testuji a vyvíjím výhybky . Tak takhle nějak bych si Delície představoval dnes . Třeba někoho inspiruje můj nápad .

2014-08-06 14:48:41

JNHSTEEL: jaký smysl má ta šestice malých (z fotek není přesně vidět čeho)?

2014-08-06 15:26:35

iglite:

Ta šestice je šest tlakových výškových reproduktorů . Zajímalo mě jak se budou chovat v téhle montáži a při 5,2 ohmech v serioparalerním zapojení - jsou to 8 ohmové tlaky - tři paralerně 2,6 ohmu a dvě trojice do série výsledek 5,2 ohmu a důvodem je optimalizace citlivosti a výkonu pro plné zatížení repro systému . Reprobedny mají celkovou impedanci 4 ohmy , jak se to stalo jednoduše ve výhybce jsou výškové tlaky odděleny kondenzátorem a tak je impedance dána paralerním řazením dvou basových 8 ohmových reproduktorů . Výsledkem jsou 4 ohmy .

2014-08-06 19:23:45

Nachystána nový osádka do Igliteho rybníčku, aby mohl opět s chutí provádět výlovy

2014-08-06 20:47:27

JNHSTEEL: toho jsem se tak trochu bál a proto jsem se ptal. Je prakticky jisté, že to bude fungovat špatně, výškové reproduktory se dají takhle "množit" pouze za předpokladu, že se nebude překrývat jejich vyzařovací úhel nebo vyzařovaný frekvenční rozsah.

Problém spočívá v tom, že vzdálenost reproduktorů je srovnatelná s délkou vlny vysokých frekvencí a pokrytí poslechového prostoru nebude rovnoměrné, ale diky interferencím způsobeným posunem fáze z různě vzdálených zdrojů tam budou mít minima a maxima, pro každou frekvenci na jiných místech, tj. to nikde nebude znít "správně".

Z tohoto důvodu se používají vícenásobné basové nebo středové reproduktory ve skříni, ale ne výškové. Dalším důvodem je to, že citlivost tlakových výškových měničů je o 10-20 dB vyšší než u klasických reproduktorů s přímovyzařující membránou, proto není třeba přidávat výškové měniče, ale obvykle naopak jednomu výškovému měniči nestačí jeden basový.

JNHSTEEL, 2014-08-06 12:52:45 napsal:

Tak zase něco tvořím , zamyslel jsem se nad tím jak by dnes mohl vypadat vývoj reprobeden z bývalé Delície - Harmonika Praha . Měl jsem původní vnější skelety , navrhl jsem nové osazení a uspořádání reproduktorů a momentálně testuji a vyvíjím výhybky . Tak takhle nějak bych si Delície představoval dnes . Třeba někoho inspiruje můj nápad . ..

2014-08-06 21:14:53

jnhsteel: chlape to je konstrukčně z principu docela nesmysl, aby tohle slušné hrálo.

Víz Co napsal Iglit. Nač potřebuješ v to výškové pásmu takový výkon? To potřebuješ, jen kvůli tomu aby si to nějak impedancne sério- paralelně poskládal? (Kdysi to dělala Tesla do takovych svých černých kozenkovych beden s ARM reprakem, protože asi neměli výkonné a citlivé výškáce.) dodnes se ty bedna občas používají na odposlechy pro kapely (ale s vymenenymi výškáci obvykle jen za jeden s exponenciální tlakovou hornou)

, nebo je mívají DJove, nebo kolotočari. Ve výškách to hraje výkonnostně jen zlomek výkonu frekvenčního pásma hudby. A jak už řekl, tak výškách jsou mnohem citlivější tak to pásmo tam bude trčet a budete taková bedna vyrovnaná a bude to "ujeceny". A ne půjde to ani inteligentně srovnat na eqalizeru. Navíc v dnešní době se v silovém (výkonnostním) ozvucovani spíše než pasivní vyhýbá v bednach dělej jednotlivy pásma aktivně. Bi amp. Je to sice svým způsobem asi nákladnějších varianta, ale ma to své výhody. Omezeni ztrát výkonu a lip se to na te aktivní vyhýbce (crossoveru) ladí, tak aby to "hrálo". Můžeš si kroutit delicim kmitočtech na te vyhýbce a hned to slyšíš co to děla, nebo jestli to hraje lépe, nebo hůře. Můžeš měnit na mnohých vyhybkachnjejich strmost (obvykle 12, 18, nebo i 24 dB), otáčet fázi, A můžeš si na te vyhýbce, nebo na zesaku měnit úroveň (citlivost) každého pásma a tak porovnat repraky s různou citlivosti. Akorát holt potřebuješ další konec, nebo konce a ten crossover, nebo nějaký procesor. Kdysi před lety (kdy se to ještě moc nedalo koupit, nebo za nehorázný peníze jsem si crossover) a zesak do auta stavěl. Ještě asi obojí asi doma někde mám. :) S100 v ni jsem měl 2 zesaky, zadní plato s 6 repraky + ještě 2 repraky ve předu dohromady sem tam měl asi 450W a docela to i hrálo. Nad standardně V rámci kvality/ ceny a vytlumení toho auta. :D

Dneska netřeba už to stavět, protože se to dá relativně levné koupit.

2014-08-06 21:30:26

bigbitak: eště že na mojeho budulínka výhybky atd. nepotřebuju ... když něco dělám venku, tak si pouštím i hudbu, ale má to ten "svůj" rozhlasový styl ... krom toho to stejně nemůžu moc oroštovat :-D ...

maximum má sice 12W, ale pouším do něj jen pár wattíků... kdyby jel na plno, tak i sousedé z konce ulice by mě asi neměli rádi

ve směru vyzařování má opravdu pěkné prdy

2014-08-06 22:37:19

iglite:

Zatím jsem bedýnku zkoušel na 6dB výhybce z rozběhových kondenzátorů pro elektromotory na 230 V a když jsem tohle navrhoval , tak jsem si myslel to samé co ty a čekal jsem cosi , ale výsledek mě dost překvapil , hraje to již nyní velice dobře , čistě a jasně .

Když dáš reproduktory blízko sebe , nenastane jedna nádherná věc představ si to jako stlačení zvuku a jeho následné protažení a výsledkem toho je plošné ozvučení , je to pak velice dobře slyšet na poměrně velkou vzdálenost i při malém výkonu . Naskenoval jsem stránku z knihy která mě inspirovala pro několik konstrukcí .

2014-08-06 23:11:46

bigbitak:

Možná ti to přijde nemožné , ale výsledek je velice dobrý a i pro mě překvapující .

Vím jaké bedýnky od Tesly myslíš , mrkni se na to co jsem naskenoval , je to nad čím se tak pohoršuješ , výsledkem téhle konstrukce je dobrá a jasná srozumitelnost na ploše .

Hlavní myšlenka celého projektu je pokračování původních konstrukce od Delície .

Používání aktivních výhybek a několika koncových stupňů je perfektní a velice dobře nastavitelné řešení , naprosto souhlasím , nic méně jak jsem již napsal tohle je má představa jak by mohly dnes vypadat výrobky z Delície , kdyby ji nezlikvidovali stejně jako spousty jiných podniků . Má to pouze inspirovat a milovníkům historických zařízení umožnit nahlédnout tam kam to nestačilo dospět , kdo ví jestli to je dobře a nebo špatně .

Ozvučení do auta jsem si také dělal a pak ještě několika lidem do různých aut . Poprvé nebyli reproduktory a jediné co jsem sehnal byli elipťáky do televizí tak jsem jich dal 6 do plata , 3 pro každý kanál . Splodil jsem zesilovač a již to fungoval , tak jsem ve své podstatě udělal to samé co ty , jen jsem to dal do VAZ 2103 .

2014-08-06 23:59:04

JNHSTEEL: ten efekt, o kterém píšeš, je podstatou line-array systémů - ale opravdu to funguje jen pro nižší kmitočty (řekněme do jednotek kHz). U vyšších kmitočtů se začnou dít "hrozné věci" a pokud to neslyšíš, není to geniální konstrukcí, ale poruchou sluchu :). Veškeré line-array systémy řeší výškovou sekci tak, že každý měnič má velmi široký úhel horizontálně a velmi úzký vertikálně a sklonem prvků se dosáhne toho, že se vyzařování nepřekrývá (tj. v každém místě slyšíš právě jeden výškový měnič, i když jich jsou na scéně desítky). Pokud máš možnost, použij měřící mikrofon a změř homogenitu vyzařování své konstrukce do různých směrů na kmitočtech řekněme 3, 5, 8, 10, 12 kHz), budeš se divit.

Jinak mně je jasné, že ti jde primárně o budování a vzhled/hlučnost mají přednost před dokonalostí přednesu, pokud ti to stačí, proč ne. Ale pokud ti jde fakt o to, aby to i dobře hrálo, tak vhodná konstrukce je jeden tlakový výškový měnič s hornou a jeden až dva středobasové měniče (viz např. model Megaton EM151). Dvoupásmová výhybka se v amatérských podmínkách realizuje mnohem snáze než třípásmová a kvalitní tlakový měnič "přeřve" jakékoliv realisticky drahé středobasy.

2014-08-07 14:36:03

iglite:

Měření se teprve budou konat a to s optimální výhybkou , poslechově jsme to hodnotili dva a to i při pomalé chůzi před repro bednou a oba jsme měli stejný názor , oběma se to líbilo a spíše to mile překvapilo a to na různých druzích hudebních stylů . Jedna taková drobnost , použil jsem záměrně pro pokus tlakové reproduktory , jelikož zvuk se v nich vytváří ve virtuální membráně na jejich ústí a konstrukce tohoto modelu je buď pro horizont a nebo vertikál vyzařování , je to dáno konstrukcí a následnou montáží . Momentálně jsou osazeny horizontálně , jinými slovy vytváří svislé vyzařování zvuku . Teoreticky pokud by jsi dal na pódium tři repro bedny a v každé by byli jen dva tlaky pod sebou jako u mě , tak by došlo ke krásnému paskvilu , ale stačilo by bedny pootočit mezi sebou , aby svírali úhel 15 ° a začne vše perfekt fungovat i bez drahé elektroniky která tohle řídí , aby se to nechalo poslouchat . U pásma pod 5,5 Khz stačí úhel 7,5 stupně . Tesla kdysi stavěla čtyř pásmové kynové repro systémy které byli na tomto principu založené a na mnoha místech fungují dodnes a při 30 W to perfekt hrálo .

Druhou část kterou jsem od tebe četl , no není to tak dávno co bych napsal to samé , ale dost pokusů které jsem za tu dobu udělal mě momentálně táhnou v bádání jiným směrem , ale kdo ví , třeba se k téhle mnou běžně vyráběné teorii zpátky vrátím , snažím se najít nové možnosti a pokusit se navázat na některé předešlé nápady a rozvinout je do malinko nových rozměrů . Navíc jak jsem již napsal celý tenhle projekt je jen jakási studie jak by dnes mohli ale nemuseli vypadat Delície od Harmoniky Praha . Možná jsem někde úplně mimo , ale jak jsem pročítal teorie a snažil se pochopit konstruktéry té doby , tak pokud by v té době nebili tlakové reproduktory které Tesla začala vyrábět tak moc drahé , tak je dost pravděpodobné , že by to takhle nějak dopadlo .

2014-08-07 14:46:24

iglite:

Jedna fotka z pokusu , všimni si hlavně pravé spodní dělené repro bedny je u ní systém pro plošné ozvučení u výškové části podle Tesly natočení výškových reproduktorů je 7,5 ° od osy , tedy 15 ° mezi čelními deskami .

Ta bílá bedýnka vlevo má dva dvoukomorové reproduktory , tedy čtyři vyzařovací body současně a to se ještě vyrábí šesti bodový vyzařovací systém . tahle 4 je piezo a ta 6 jsou klasické tlaky a stoji nechutný ranec a kupodivu obojí hraje dobře , pokud piezu tolerujeme jeho fuj zvuk .

magnas, 2014-08-06 21:30:26 napsal:

bigbitak: eště že na mojeho budulínka výhybky atd. nepotřebuju .. ... když něco dělám venku, tak si pouštím i hudbu, ale má to ten "svůj" rozhlasový styl .. ... krom toho to stejně nemůžu moc oroštovat :-D ...

maximum má sice 12W, ale pouším do něj jen pár wattíků... kdyby jel na plno, tak i sousedé z konce ulice by mě asi neměli rádi ..

ve směru vyzařování má opravdu pěkné prdy ..

2014-08-07 16:43:02

magnas: no právě. To je ten typickej "vesnickej" tlampač. Jistě, má to prdy a dělá to kravál a slyšet je to na dědině fest. Ale právě ten zvuk co z toho leze je hroznej. (odhadnul bych to tak na 300 Hz - 2,5 nebo že by 3 kHz ?) :D Ale na hlášení místního rozhlasu na dědině to svoji skvělou služnu udělá. O tom vůbec nepochybuji. To je to pásmo, co je důležité pro tu dobrou srozumitelnost.

2014-08-07 17:10:10

jnhsteel: neslyšel jsem tvoji sestavu, tak nemůžu konkrétněa reálně posoudit. Jenom dle mých letitých praktických zkušeností,to ve mně nebudí úplně důvěru. Nebo je ještě otázka subjektivního posouzení, čemu kdo říká, že to "dobře hraje", nebo že je to velice dobrý zvuk. J8 už jsem za ty roky dolcela rozmlsnej, protože jsem toho slyšel poměrně hodně jak ve své praxi, tak i jak navštěvuji ročně spousty, koncertů, fesťáků a hudebních akcí. Ledasco jsem měl dokonce i možnost a zájem si vyzkoušet. Od poměrně dobře a kvalitně zhotovených domácích konstrukcí, přes levné (a mnohdy nekvalitní PA systémy) až po ty drahé a nejkvlaitnější renomovaných značek jako JBL, Nexo, LAcoustic, Martin Audio, ElectroVoice, RCF, EAW, Mayer Sound, TurboSound apod.

Jak už napsal Iglit, to co popisuješ a o čem píšeš včetně obrázku, je částečně princip Line Array systémů. Tak je eventuelně možné, že si to tak nějak (možná od pasu) navrhnul a zkonstruoval a ono to zrovna "nějak vyšlo a sedlo" a nějak to doknce i hraje. Byť prostě mi už z principu nesedí frekvenčně citlivosti těch výškáčů ke středům a basům. Nezdá se mi, že by ta reprobedna byla "rovná" a neměla velký frekvenční hrb.

Již zde zmíněné Line Array systémy (kde jsou na fesťácích a velkých koncertech doslova stovky repráků) jsou poměrně složité soustavy, jako konsrukčně, musejí se správně umístit, nastavit, nasměrovat, některé do fáze, některé do protifáze a následněnapískat a našumět a naladit podle přístrojů a následně už jen doupravit podle ucha. A proto se k tomu ještě používají DSP proceory, které to řídí. Dělící frekvence signálu, fáze, jednotlivá časová zpoždění atd. To vše musí být dopracováno do detailu, aby to fakt perfektně a rovnoměrně hrálo.

2014-08-07 17:19:38

bigbitak:

Rozsah je 500 Hz - 5KHz

Ale pokud by se do středu reproduktoru zevnitř mřížky namontoval výškáč a před něj zapojil kondík , tak by to mohlo hrát daleko lépe , ale jinak , perfekt raritka , mě se to moc líbí .

2014-08-07 18:02:32

bigbitak:

Normálně se ti vůbec nedivým že to v tobě vyvolává nedůvěru , když jsem se zamýšlel nad samotným pokusem a investice tak jsem tomu také moc nevěřil , že se to bude dát vůbec poslouchat , ale nakonec mě to nedalo a šel jsem do toho nu a výsledek mě překvapil . Nečekej , že se to nechá porovnat s luxusními značkami , to nebylo ani záměrem pokusu . Pokud to porovnám třeba s Aunami , tak tohle hraje daleko lépe , čistěji , jasněji . Nedalo mě to a šel jsem se podívat do průvadního listu k reproduktorům , citlivost je 91 Db u tlakáčů , 90 Db u středů , 86 Db u basů + 3 Db nárůst = 89 Db . Tak popřemýšlej jestli to může fungovat když tlaky mají 5,2 ohmu a nikoli 4 jako zbytek soustavy . Brzy zjistíš , že se to nechá snadno dorovnat na výhybce .

Mám pocit , že jsem měl určitě štěstí s tím , že se to povedlo , ale i kdyby se to nepovedlo , pořád by to byl výsledek pokusu , zase bych měl zkušenost kudy cesta nevede , takhle mohu opět experimentovat a pokouše štěstěnu .

Osobně bych tenhle pokus k ozvučení pomocí mnoha reproduktory nepřirovnával .

2014-08-07 22:26:37

bigbitak: no mě se ten středový zvuk tlampače i líbí... při práci před barákem ani HIFI třídu jaksi nepotřebuju ...

a taky je to k Lampárně takové stylové .

zajímavé ale je že tento starší laminátový ARS432 má o hodně lepší zvuk, než novější ARS403, co jsem tam měl před tím...

Laminátový hraje při jakékoliv hlasitosti (na max ovšem nezkoušeno) ve svém pásmu pěkně čistě bez pazvuků . Asi dáno mohutnou konstrukcí základní desky s reproduktorem (kovová) k níž je přinýtován laminátový konus. Živeno je to jedním kanálem AZS217 s ubranými basy (s nimi občas zadrnčí).

Kdežto plastový novější ARS403 při stejném nastavení a buzení (kromě velmi malé hlasitosti) i ve středníkm pásmu drnčí a pazvukuje (takové to vesnické chrchlání). A není ro vadným reprem, u obou vyčištěny od prachu a případně dostředěny, aby nezadrhávala kmitačka.

2014-08-08 22:50:42

hojas pratele,jsem trochu v pejru,ne v perulesni toulkou jsem nasel houbu a vubec nemam tucha zda je jedla.pozna ju nekdo?mam ju soupnout do gulase nebo radej do popelnice??predem danke za info

2014-08-08 22:57:33

glovers: podle mě je to nějaká čechratka

ale podle tvého obrázku na to přísahat nemůžu..

co neznáš - vyhoď..


Odpovědět

1 ......... 105  106  107  108  109 ......... 149